Vítám tě u dalšího newsletteru. Dnes chci sdílet jednu z mnoha poznámek, které jsem si udělal při čtení knihy "Motivational Interviewing In Nutrition And Fitness" (Dawn Clifford a Laura Curtiss). Kniha zásadně ovlivnila můj náhled na trenérskou práci a rozhodně ji doporučuji každému, kdo pracuje s lidmi.

Aktuality

Jako trenér mám za úkol pomoci najít cestu ke změně - ne poučovat

Začnu hořkou pravdou:

Pro většinu lidí není problém nedostatek informací ale motivace.

Samozřejmě to neplatí všude - trénink sportovců se bude řídit jinými pravidly.Pokud jde o obecnou populaci a změny, které zásadně ovlivňují zdraví a well-being, 80% výsledků uděláme s naprosto nudnými principy, které většina lidí zná. Lidé vědí, že by se měli hýbat, neměli pít a kouřit a že čokoládová tyčinka není ideální snídaně. To ale neznamená, že jsou změně blíž.

A znalosti o silové křivce, různých typech svalových vláken nebo jak délka odpočinku modifikuje účinek toho či onoho typu cvičení - detaily, které jako trenéři milujeme řešit (a tohle je náročné si přiznat) - je ke změně neposunou také. Tím neříkám, že nejsou důležité. Jsou to nástroje, které nám pomohou nastavit trénink a diktují náš přístup. Jen ne klientovu ochotu se změnit.

Sdílení nevyžádaných informací, které klient nepotřebuje a nechce vědět je zlozvyk, se kterým dlouhodobě bojuji a tato kniha mi velmi pomohla, protože nabízí alternativu.

Základní rolí trenéra v tomto případě totiž není poučovat. Můj úkol je složitější: Skrz naslouchání, otevřené otázky, shrnutí a afirmace dovést klienta k zaměření se na jeden určitý problém - ke smysluplné změně, u které vydrží a která mu přinese pozitivní výsledky. Následně potom připravit tréninkový plán, který ho k této změně dovede a upravovat ho podle jeho potřeb.

V knize se mluví o jednoduchém postupu "fází" vztahu klienta a terapeuta nebo trenéra:

  1. Navazání vztahu a zjištění očekávání
  2. Pomocí dialogu a zkoušení se zaměřit na jeden problém, který dává největší smysl
  3. Zjistit klientovu motivaci ke změně a podpořit ho v tomto procesu. Tady opět přichází ke slovu dialog, shrnutí, afirmace. Naším cílem je podpořit a směřovat klienta k mluvení o změně (v knize "change talk"). Opakem je pak mluvení o odporu ke změně (sustain talk)
  4. Společně vytvořit plán, který budeme následovat.

Komunikace s klienty a nutnost vzájemné shody pro mě nebyla novinka ale systém a principy z této knihy mi pomohly dát tomu lepší rámec i jistotu. Kniha mě taky přesvědčila o důležitosti těchto principů. Je jedno jaké mám znalosti - pokud nedokáži pomoct člověku se změnou, je to zbytečné.

Jde o dovednost, kterou se postupně učím a na které můžu pracovat. Tím, že moje zaměření jde směrem ke spolupráci s obecnou populací a časově vytíženými jedinci jde o dovednost, kterou zkrátka nemůžu podcenit.


Pokud se ti tento úryvek líbil, epizodu věnovanou Motivational Interviewing můžeš čekat už tento týden.

Měj se krásně a těším se příště!
Olda