Tento víkend jsem dočetl super knihu Slow Productivity od mého oblíbence Cala Newporta. Brzy se můžete těšit na díl podcastu, kde shrnu svoje lekce ale už dnes bych chtěl načít myšlenku, která mě oslovila prakticky na začátku knihy.

Produktivita je slovo, které zná většina z nás, ale málokdo ji skutečně definovat. Ano, pokud se bavíme o továrním kontextu (počet výrobků / h), máme celkem objektivní definici i veličinu, ale většina z nás nepracuje v továrně. Jak budu definovat svojí produktivitu jako trenér, markeťák, programátor? Nabízí se více měřítek, ale žádná jasná definice.

Další problém je, že produktivita "práce hlavou" se špatně definuje v čase. Pokud chci vytvořit dobrý podcast, potřebuji nápad, skript a čas na nahrání. A v kterém čase podcast "vznikne"? Měl bych svému imaginárnímu "zaměstnavateli" fakturovat pouze čas nutný na přípravu a nahrání? Nebo i důležitou periodu inspirace a přemýšlení?

Tato nejednoznačnost svádí k jednoduchému zjednodušení: "Pokud něco dělám, tak pracuji." Jsem v kanceláři a vyvíjím aktivitu? Jsem produktivní. A je jedno že třeba posílám maily tam a zpět. Cal popisuje případy, kdy je celá firemní kultura postavená na tomto druhu "pseudoproduktivity."

A není to jen záležitost firem.

Past očekávání a nejistoty

Pro mě osobně má "pseudoproduktivita" velmi osobní dopad. Ano, jsem požehnaný tím, že si můžu organizovat čas tak, jak potřebuji. Nestojí nademnou šéf, který by diktoval na čem a jak budu pracovat. Ale to neznamená, že se mě problém náhrady práce zaneprázdněním netýká. V určitém ohledu je ještě bolestnější, protože si za něj můžu zcela sám.

Není totiž úplně pravda, že nemám nadřízeného, který by řídil mojí práci. Můj šéf jsem já - nebo spíše hlas v mé hlavě. A ten se bohužel řídí mnoha měřítky a ne všechny jsou spojené s produktivitou.

Tendence "něco dělat" a "být zaneprázdněný" je dle mého pozorování hodně zakořeněná v mých předsudcích a nedostatku sebedůvěry. Mám pocit, že "úspěšný podnikatel/trenér/kdokoliv by měl být pořád v jednom kole." A tak se často nachytám u toho, jak vyvíjím jakoukoliv aktivitu, která zdánlivě posouvá můj byznys dopředu. A samozřejmě si to dokáži řádně "odůvodnit:"

  • "Není to prokrastinace na sociálních sítích, je to průzkum trhu."
  • "Tyhle stories jsou opravdu důležité, věnuj jim víc času."
  • "Neztrácíš čas na youtube, vzděláváš se."
  • "Je opravdu důležité, aby klient měl správně vybarvené tabulky s tréninkovým plánem."

Možnosti jsou opravdu nekonečné. Mimochodem netvrdím, že sociální sítě a průzkum trhu (a barevné tabulky) nejsou důležité. Nicméně mají svoje místo a čas a záměr. A právě v záměru je podle mě skrytý rozdíl mezi skutečnou a pseudo-produktivitou.

  • Pokud pracuji se sociálními sítěmi po zvážení dopadů za určitým cílem a s jasně daným plánem, jejich použití může být produktivní.
  • Pokud slouží jako únik před důležitější prací nebo nejistotou (nevím, co mám dělat, tak dělám "alespoň něco"), není to dobré.

Co s tím

Řešení tohoto problému je nasnadě - "nebudu prokrastinovat a budu dělat pouze produktivní věci."

Řekl si to každý ale málokomu to funguje. Cítím, že potřebuji víc, než jen vědět, že je něco špatně. Pokud toto chování vychází z vnitřních vzorců, těžko ho změním bez toho, abych je poznal a zjistil, co je spouští.

Na druhou stranu je ale takové poznávání vždy dlouhodobá a komplikovaná záležitost. Cal nás naštěstí v knize inspiruje i k dalším možnostem:

  • Zamysli se, co je tvůj cíl a co je důležité k jeho dosažení. Které kroky překonají největší vzdálenost? Už jen tento náčrt cesty přinese větší soustředění.
  • Dej si dostatek času a prostoru k práci.  Ano, nutnost je matka invence ale komplikované a náročné věci nebudou fungovat bez dostatečné investice času a energie. Pokud jsi pod tlakem, je jednoduché sklouznout k jednoduché "náhradě."
  • (Osobní) Posuzuj svoje výsledky dlouhodobě.  Všiml jsem si, že zaplněný den vyvolává krátkodobě dobré pocity ("podívej, jak makáš") ale důležitější je spíš ohlédnutí na konci měsíce, které přinese přesnější obrázek.

Pokud tě tento článek zaujal, rozhodně doporučuji přečíst si celou knihu. Sám jsem v ní našel spoustu dobrých informací a nápadů. Podcast s lekcemi vydám během tohoto týdne.

Ps: Na newslettery jde odpovídat. Budu rád, když mi napíšeš svůj názor nebo se podělíš o zkušenosti. Pokud tento článek čteš na webu, můžeš využít kontaktní formulář.